Bevægelse med gnidningØvelsens formålFormålet er at bestemme den dynamiske gnidningskoefficient for en klods, der
Smart PulleyTil forsøget bruges en klods, trisser og lodder. Den ene trisse er en SMART PULLEY - timerens afløser. Pulleyen består af en lysvej og en trisse med 10 eger. Pulleyen er tilsluttet game-porten på en pc. Det tilhørende program hedder Datalyse. Når egerne bryder lysstrålen, registrerer programmet tiden. Programmet har en række moduler. I denne øvelser benyttes pulleyen blot som timer, og vha. programmet tegnes (t,v)-grafer. Altså hastigheden i bevægelse som funktion af tiden. Forsøgsopstilling:Forsøg 1:Først udføres forsøg, hvor en kugle M1 trækker klodsen M2 og loddet M3 på et vandret bord. Der laves 2 ekstra forsøg med belastning af M2 med lodder. Bevægelsen startes ved at stramme snorene op og slippe M1 i bordets halve højde eller lavere. Der skal jo også være plads til opbremsningen inden M2 når stopklodsen. Stopklodsen placeres således at M3 er nogle cm under pulleyen, når M2 rører stopklodsen. Man kan lave prøvekørsler - uden computer - ved at starte M1 10 cm over gulvet, 20 cm over gulvet ... indtil en passende bevægelse opnås! Husk, at veje de 3 legemer! Gem data på harddisken efterhånden som forsøgene laves! Forsøg 2:Så klodses bordet op i den ene ende og klodsen trækkes opad:
Der laves igen forsøg med 2 ekstra belastninger af M2 og eventuelt med forskellige højder af niveaubordene. I dette forsøg måles kun på den positivt accelererede del af bevægelsen. Husk, at veje de 2 legemer og måle vinklen (find selv en metode). Rapporten skal indeholde:For alle forsøg opskrives udtryk for den resulterende kraft på systemet af lodder. I forsøg 1 for acceleration og deceleration hver for sig. Benyt herefter Newtons 2. lov og udled et udtryk for gnidningskoefficienten m. Find middelværdi og spredning på m. Undlad dog afvigende målinger i disse beregninger. Husk, at begrunde! |